Aktualno - novice, testi, prispevki

  • Novi obroči? Uporabni napotki pred prvo uporabo

  • Glasno zaviranje? Simptomi in rešitve

    Gotovo ste že vozili v skupini kolesarjev, bodisi na klubski rundi ali pa na enem izmed kolesarskih maratonov, ko ste ob zaviranju zaslišali neznosno cviljenje izpod kolesa kolesarja nekje blizu vas. Beri dalje
  • Podaljški ventilov

    Pri nadgradnji običajnih serijskih aluminijastih obročev na globoko profilne karbonske obroče se večina uporabnikov prvič sreča s težavo prekratkega ventilčka na obstoječih zračnicah. Beri dalje
  • Karbonska vlakna

    Sloj karbona običajno sestoji iz mnogoterih običajno le 5-8 µm tankih vlaken z izredno natezno trdnostjo, ki so položena bodisi v isti smeri ali prepletena v tkanino. Beri dalje
  • Zavorna površina karbonskih obročev

    Ena izmed najpomembnejših lastnosti karbonskih obročev je kakovost zavorne površine, saj je povezana z varnostjo vožnje in občutkom kontrole nad kolesom v vseh razmerah. Beri dalje
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Karbonski obroči?

Karbonski obroči?

Profesionalni kolesarji jih že dolgo časa uporabljajo praktično vseskozi, medtem ko se prisotnost obročev iz karbonskih vlaken v zadnjih desetih letih močno širi tudi med rekreativnimi, torej neprofesionalnimi kolesarji na njihovih cestnih ali gorskih kolesih.

Tako za dirke kot tudi vsakodnevno uporabo. Tehnologija in cene namreč postajajo vse bolj dostopne širši množici kolesarjev, ki bi med vožnjo radi podoživeli tisti vrhunski občutek brezkompromisnosti na področju zmogljivosti njihovega kolesa. Prav karbonski obroči so poleg samega okvirja ena izmed največjih nadgradenj bodisi cestnega ali gorskega kolesa, saj naredijo opazno razliko v vožnji.

Kje se torej skriva vrednost karbonskih obročev?

Vrednost karbonskih obročev bi lahko delili na prihranke v energiji (moči/W) ter času. Preprosto povedano, z enako energijo bomo v identičnih okoliščinah hitrejši ali pa bomo progo premagali z manjšim zahtevanim naporom. Karbonski obroči so namreč za razliko od standardnih aluminijastih superiorni v naslednjih lastnostih – teži, aerodinamiki in togosti. Za povrh vsega pa je za mnoge nezanemarljiv tudi končen izgled samega kolesa, ki zaradi odsotnega srebrnega pasu zavorne površine roko na srce izgleda precej lepše, četudi gre za nizkoprofilne obroče. Sicer je karbon enotne, temne barve, toda odločite se lahko za različne variacije končnega izgleda, ki je učinek različne postavitve karbonskih vlaken (3K, UD, 12K) ter se poigrate z sijajno ali mat površino.

Teža je tako za posamezen obroč (obod) lahko manjša tudi za 40% v primerjavi z primerljivo globokim profilom iz aluminija, ker pa so to prihranki neposredno na obodu obroča, se to odrazi v neprimerno večji odzivnosti ob hitrem pospeševanju in občutku živahnosti ob bistveno manjši potrebni energiji. Torej gre za dvojni učinek. Podobno je z aerodinamičnimi prihranki,ki so v kolesarstvu verjetno najpomembnejši, saj je prav upor zraka za kolesarja daleč največja sila, ki jo mora premagati za hitrejšo vožnjo. Veljalo naj bi, da se zračni upor ob večji globini obroča zmanjšuje, toda upoštevati je potrebno tudi obliko samega profila obroča. Vse večja svoboda in znanje proizvajalcev pri oblikovanju kalupov nedvomno vpliva na številne inovacije v obliki profila (npr. U oblika ali reliefni vzorec profila), kar še dodatno pripomore k manjšim izgubam zaradi zračnega upora. Tudi odsotnost izpostavljene, četudi anodizirane aluminijaste zavorne površine ne vpliva samo na lepši končni izgled karbonskega obroča, temveč na lažje vzdrževanje, saj je aluminij precej bolj občutljiv na delce soli s cestišča, zaradi česar je standardne kovinske obroče potrebno v pozno jesenskih in spomladanskih mesecih še toliko bolj pogosto čistiti.

Kako pa je z nosilnostjo in uporabo pri nekoliko težjih kolesarjih? Načeloma naj nebi prihajalo do težav, saj je bilo na tem področju (z izjemo ultralahkih različic) zaslediti izrazit napredek. Nosilnost obročev Carbontech je omejena na zgornjo vrednost 110kg, da bi se pa obroči obnašali suvereno tudi pri takšni masi, pa se lahko uporabi večje število naper, močnejše napere, večjo nateznost ali spreminjanje vzorca pletenja. Karbon je torej vsekakor dovolj vzdržljiv in trpežen za vsakodnevno uporabo na cestah, kot so naše.

Največkrat se karbonske obroče dobi v tubular izvedbi, ki zahteva lepljenje pnevmatike z integrirano zračnico na sam obroč. Glavni razlog se skriva v neprimerno boljših voznih lastnostih tubular pnevmatik, a je hkrati povezan tudi z vprašanjem pregrevanja zavorne površine ter trdnosti konstrukcije samega obroča, ki je nekoliko drugačen od klinčer izvedbe. Da bi karbonske obroče približali še bolj neprofesionalnim kolesarjem, so vse pogosteje na voljo tudi klinčer (poltubular) obroči, ki naj bi združevali najboljše lastnosti obeh svetov – izredno lahek in tog obod iz karbonskih vlaken, a hkrati tudi enostavnost menjave pnevmatike, kar je še posebej priročno ob morebitnem predrtju gume na cesti. Sicer so zaradi svoje konstrukcije - nekoliko ojačani morajo biti v delu pri zavorni površini (običajno z debelejšo plastjo karbona tako vertikalno kot prečno ter dodanim titanovim vložkom) zaradi sile zavornih čeljusti ter pregrevanja – nekoliko težji od tubular različice, toda po voznih lastnostih še vedno precej konkurenčnejši od standardnih aluminijastih obročev.

Medtem ko so aluminijasti obroči na prvi pogled morebiti cenovno bolj upravičen nakup, vsaj v smislu zelo pogoste dnevne uporabe, pa zgoraj naštete prednosti mnoge prepričajo v nekoliko večjo investicijo, še posebej, uporabnik omenjene prednosti občuti na lastni koži. Toda prava vrednost obročev iz karbonskih vlaken se namreč tako kot za vsako komponento skriva v odgovoru na vprašanje, v kolikšni meri zadovoljujejo vaše potrebe, zahteve oz. odpravljajo specifične težave. V mislih imejte tudi ali jih boste uporabljali vsakodnevno, ali morda le ob posebnih priložnostih. Dejstvo je, da tudi karbonski obroči povezani z nekaj pomanjkljivostmi in prav zato je iskren odgovor na zgornje vprašanje še toliko bolj pomemben, saj bo zaznamoval vašo uporabniško izkušnjo ob redni uporabi in končno oceno smotrnosti nakupa. Toda v kolikor vam prej omenjene tri bistvene prednosti karbona ustrezajo, boste težko našli alternativo v obročih bodisi iz aluminija ali celo magnezija.

Prihodnjič se bomo osredotočili na bistvene lastnosti tehnologije, na kateri so osnovani karbonski obroči Carbontech.